Bedrijf overnemen: tips voor het succesvol overnemen van een bedrijf

bedrijfsovername-advocaat

Bedrijf overnemen: tips voor het succesvol overnemen van een bedrijf

Home » Bedrijf kopen » Bedrijf overnemen: tips voor het succesvol overnemen van een bedrijf

Een bedrijfsovername is een complex, tijdrovend proces met grote gevolgen en veel verschillende aandachtspunten. Natuurlijk heeft u verstand van zaken, maar een bedrijfsovername maakt u ook niet dagelijks mee. Tijd voor bedrijfsovername advies. Wij bieden u 11 tips die u bij het overnemen van een bedrijf goed kunt gebruiken. Heeft u hulp nodig bij één of meerdere stappen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende intake

In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende aspecten die een rol spelen bij een bedrijfsovername. In de vorm van 11 tips benoemen we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden.

Bedrijfsovername advies: 11 tips

Een bedrijf overnemen is geen eenvoudige zaak. U steekt er veel geld, tijd en inspanning in. Het is dus belangrijk dat het hele overnameproces optimaal verloopt.

Bedrijfsovername advies kan veel verhelderend werken en de benodigde zekerheid geven. Dit laatste geldt zeker als u een advocaat mee laat kijken bij uw overname. Onderstaande elf tips zijn een goed uitgangspunt bij het overnemen van een bedrijf.

  1. Koop een merk
  2. Voer een onafhankelijke financiële scan uit
  3. Onderzoek de toekomst van het bedrijf
  4. Wees extra voorzichtig bij overname van vrienden of familie
  5. Baken af door middel van een zoekprofiel
  6. Bouw een goede relatie op met eigenaar en werknemers
  7. Sluit geen deal zonder concurrentiebeding
  8. Zet alles op papier
  9. Zorg voor een snelle overdrachtsperiode
  10. Schakel de juiste specialisten in
  11. Besteed de onderhandeling uit

Tip 1: Koop een merk

Sommige ondernemingen zijn alleen maar succesvol, omdat de eigenaar een goede naam heeft opgebouwd. De klanten zijn allemaal contacten van de oprichter en nemen enkel producten af, omdat ze zoveel vertrouwen hebben in de eigenaar.

Dat is een risico bij een bedrijfsovername. De eigenaar vertrekt immers. De kans bestaat dan dat zijn klanten met hem mee vertrekken. Als u een bedrijf overneemt, is het daarom belangrijk dat het een op zichzelf staand merk is, zodat klanten op de naam van het bedrijf afkomen en niet op de naam van de eigenaar.  Een overname advocaat kan in deze beoordeling een onafhankelijke rol spelen. 

Tip 2: Voer een onafhankelijke financiële scan uit

Heeft u een geschikt bedrijf gevonden, laat dan zo snel mogelijk zelf een financieel onderzoek uitvoeren. U kunt onmogelijk afgaan op de cijfers die u van de eigenaar ontvangt.

Het kan goed zijn dat ze kloppen, maar de verkoper heeft er natuurlijk alle belang bij om de zaken net iets mooier voor te spiegelen dan ze zijn. Laat uw eigen accountant een boekenonderzoek doen, zodat u precies weet hoe het bedrijf er voor staat.

Staat u voor een bedrijfsovername?
Benut kansen - omzeil valkuilen

  • Bedrijfsovername op komst?

    Zet de juiste stappen.

  • Schakel de Hulplijn in

    Onze ervaren bedrijfsovername advocaat buigt zich over uw vraagstuk. 

  • Gratis advies

    We delen - zonder kosten - onze visie op uw casus. 

Tip 3: Onderzoek de toekomst van het bedrijf

Een bedrijf kan in het verleden heel succesvol zijn geweest, maar tijden veranderen. Producten die enkele jaren geleden als zoete broodjes over de toonbank gingen, kunnen nu compleet achterhaald zijn.

Natuurlijk geven de cijfers van de afgelopen jaren een goede indicatie, maar het is ook belangrijk om te bedenken wat de toekomst in petto heeft. Is er bijvoorbeeld een solide strategisch plan? Zijn er verwachtingen opgesteld voor de komende jaren? Hoe ontwikkelt het klantenbestand zich?

Het zijn allemaal zaken om te onderzoeken voor u overgaat tot overname.

Tip 4: Wees extra voorzichtig bij overname van vrienden of familie

Het lijkt ideaal om een bedrijf over te nemen van vrienden of familie, maar voorzichtigheid is geboden, juist omdat er naast een zakelijke ook een persoonlijke kant aan de overname zit.

Mogelijk heeft de familie van wie u het bedrijf overneemt een bepaald beeld van hoe het bedrijf moet worden voortgezet, hebben ze verwachtingen over hoeveel tijd en geld u erin gaat steken en zitten ze niet te wachten op grote koerswijzigingen.

Bent u van plan zaken anders aan te pakken dan kan dat op weerstand stuiten.

Communicatie is hierbij het sleutelwoord. U denkt misschien dat u alles wel weet van elkaar en het bedrijf, maar om de relatie goed te houden is het extra belangrijk om alle verwachtingen, twijfels en plannen uit te spreken.

Tip 5: Baken af door middel van een zoekprofiel

Als u graag een bestaand bedrijf overneemt, kan het gebeuren dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Wat voor bedrijf zoekt u, hoe groot en in welke branche? Stel een zo specifiek mogelijk zoekprofiel op om te voorkomen dat u verdwaalt in het aanbod en dan uiteindelijk helemaal niet meer weet wat u wilt.

Stel een plan op en geef daarin zo nauwkeurig mogelijk aan in welke branche u iets zoekt en in welke regio. Omschrijf de levensfase van het bedrijf en de omvang. Bedenk ook welke producten en diensten u graag aanbiedt. Zo maakt u het zoeken naar het juiste bedrijf een stuk eenvoudiger. Ook de advocaten van bedrijfsovernamehulp beschikken over een groot netwerk waar u gebruik van kunt maken. Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden. 

Tip 6: Bouw een goede relatie op met eigenaar en werknemers

Let erop dat u een goede relatie opbouwt met de eigenaar en de werknemers. De eigenaar verkoopt toch een beetje zijn kindje. Hij is gehecht aan zijn bedrijf en wil graag dat het wordt overgenomen door iemand die hij sympathiek vindt en in wie hij vertrouwen heeft.

Pas op met het vertellen van nieuwe plannen die u door wilt voeren. Impliciet kan dit opgevat worden als kritiek aan het adres van de eigenaar.

Zorg ook dat u goed door één deur kan met de werknemers van het bedrijf. Zij zullen u met argusogen gadeslaan. Waarschijnlijk waren ze tevreden met de oude eigenaar die ze meestal al vele jaren kennen.

U bent nieuw en moet eerst uw plekje veroveren. Stel u bescheiden op en luister naar de adviezen van de werknemers, zodat ze daarna ook bereid zijn om voor u te werken. U zult ze hard nodig hebben.

Tip 7: Sluit geen deal zonder concurrentiebeding

Van de ene kant dient u een goede relatie op te bouwen met de eigenaar en aan de andere kant moet u zakelijk streng zijn: een koopcontract zonder concurrentiebeding is bijvoorbeeld geen optie.

In een concurrentiebeding spreekt de verkoper af dat hij voor een bepaalde periode niet actief mag zijn bij de concurrent.

De termijn is vaak drie jaar en het gaat om directe én indirecte concurrentie. De verkopende partij mag dus ook niet de financier zijn van een concurrerend bedrijf of bijvoorbeeld als zzp’er aan de slag gaan in de onderneming van een kind.

De verkoper heeft er behoorlijk wat baat bij om het concurrentiebeding uit het koopcontract te houden. Let daar dus goed op en zet geen handtekening als dit beding niet is opgenomen. Heeft u problemen hiermee of voorziet u deze? Dan is het raadzaam een bedrijfsovername advocaat in te schakelen voor advies. 

Tip 8: Zet alles op papier

Hoe gezellig het contact ook is met de eigenaar, u gaat een zakelijke overeenkomst aan met grote financiële gevolgen. Zorg daarom dat alles goed op papier staat en maak een planning: wanneer moet het boekenonderzoek klaar zijn? Wat komt er in de letter of intent? En wanneer wordt de laatste handtekening gezet?

Als u hier een globale planning voor heeft, voorkomt u dat het proces verzandt in een eindeloze discussie over details. Bovendien is het altijd fijn als u voor gemaakte afspraken kunt verwijzen naar documenten waarin alles zwart op wit staat.

Tip 9: Zorg voor een snelle overdrachtsperiode

Het is gebruikelijk dat de verkoper na de overname nog enige tijd binnen het bedrijf actief blijft. U wilt graag zoveel mogelijk van hem leren, zijn netwerk leren kennen en met hem meelopen bij de bedrijfsprocessen.

Ook kunnen de overige medewerkers goed aan u wennen als u dat in samenspraak met de oude eigenaar doet.

Maar aan de andere kant wilt u ook zaken veranderen en dingen op uw eigen manier doen. De oude eigenaar kan het daar niet mee eens zijn en misschien dwars gaan liggen.

Daarom is een overnameperiode belangrijk, maar hij moet niet te lang duren. Na maximaal een half jaar kunt u beter afscheid van elkaar nemen en zelf verder gaan.

Tip 10: Schakel de juiste specialisten in

Een bedrijfsovername kunt u eigenlijk niet alleen. Er zitten zoveel verschillende financiële, juridische, strategische en persoonlijke aspecten aan een overname dat het vrijwel noodzakelijk is om specialisten in te schakelen.

Denk aan uw eigen accountant, een jurist die de contracten opstelt en samen met een eventuele overname-adviseur de juiste strategie bepaalt.

Bedrijfsovernamehulp.nl is de uitgelezen specialist op dit gebied, die u bij al deze zaken goed op weg kan helpen en begeleiden. We zijn gespecialiseerde advocaten met een bewezen track record in bedrijfsovernames.

Tip 11: Besteed de onderhandeling uit

Er zijn meerdere redenen waarom u de onderhandelingen over de verkoopprijs het beste kunt uitbesteden.

Ten eerste, omdat u er misschien weinig ervaring mee hebt. Een specialist weet beter wat de juiste strategie om tot de beste deal te komen is.

Ten tweede kunnen onderhandelingen tijdrovend zijn. Er zijn allerlei details die aan de orde komen, waardoor u tijden kwijt bent met onderhandelen, terwijl u het al druk genoeg heeft.

Tenslotte is het ook nog zo dat de onderhandelingen er hard aan toe kunnen gaan. De eigenaar wil immers de beste prijs voor zijn bedrijf, terwijl u er zo min mogelijk voor wilt betalen. Tegelijkertijd is het wel van belang dat de relatie goed blijft.

Om botsingen te voorkomen, kunt u de onderhandelingen het beste laten uitvoeren door een expert. Bedrijfsovernameadvocaten kennen het klappen van de zweep. 

Bedrijfsovername advies

Met bovenstaande tips weet u in ieder geval waar u op moet letten als u een bedrijfsovername ingaat. Zo is het bij het overnemen van een bedrijf belangrijk om ervoor te zorgen dat u een merk koopt, dat u alles goed op papier zet en dat u tijdig de juiste specialisten inschakelt, die u overname advies kunnen geven.

Bedrijfsovernamehulp.nl heeft die specialisten in huis en kan u op meerdere vlakken helpen bij een bedrijfsovername. Neem nu vrijblijvend contact op voor een persoonlijk advies.

bedrijf overnemen tips
Hoe gaat een bedrijfsovername in zijn werk?

Een bedrijfsovername is een langdurig proces waarvoor voldoende tijd moet worden genomen. Zodra u een bedrijf heeft gevonden dat u wilt overnemen, ontvangt u van de verkopende partij informatie op hoofdlijnen over het bedrijf. Dit wordt ook wel een zogenaamde ‘teaser’ genoemd; vaak niet meer dan één A4-tje met de belangrijkste kerngegevens van het bedrijf.

Bij interesse tekent u vervolgens een geheimhoudingsverklaring, waarna u een informatiememorandum ontvangt met uitgebreidere informatie over het bedrijf. Geeft het informatiememorandum aanleiding om verder te gaan in het proces, dan volgen de eerste oriënterende gesprekken en probeert u de waarde te bepalen van het bedrijf. Daarna tekent u de letter of intent of intentieverklaring, waarin in hoofdlijnen de verkoopafspraken staan.

Vervolgens laat u een due diligence of boekenonderzoek uitvoeren om te controleren of de aangeleverde cijfers kloppen.
Nadat de financieringsmogelijkheden zijn afgewogen en de financiering beschikbaar is, is het tijd voor de onderhandelingsfase om uiteindelijk tot een deal te komen waar zowel koper als verkoper akkoord mee kunnen gaan.

Moet ik een overname adviseur inschakelen?

Niets moet, maar handig is het wel. Een smartphone kopen doet u zelf, maar voor het kopen of verkopen van een huis schakelt u toch al snel de hulp van een makelaar en hypotheekadviseur in om de beste koop en financiering voor elkaar te krijgen.

Het kopen van een bedrijf is vele malen complexer dan het kopen van een huis. Een bedrijfsovername is meestal niet iets waar u dagelijks mee te maken heeft. Daardoor kunt u zomaar belangrijke aspecten over het hoofd zien.

Een overname adviseur kan u helpen om een plan te maken, zorgen dat u de optimale strategie heeft én voor u de allerbeste deal uit onderhandelen. Dus ja, een overname adviseur kan u grote diensten bewijzen.

Waarom is een concurrentiebeding belangrijk?

Een koopcontract zonder concurrentiebeding moet u nooit ondertekenen. De eigenaar heeft vanzelfsprekend een groot netwerk. Als u het bedrijf overneemt, wilt u natuurlijk niet dat hij er met de belangrijkste klanten vandoor gaat, iets wat hij feitelijk mag doen als u geen concurrentiebeding heeft opgenomen in het contract.

Meestal geldt zo’n beding voor drie jaar. De eigenaar mag in die periode direct noch indirect concurrerende zaken doen. Hij mag bijvoorbeeld niet een directe concurrent financieren of adviseur worden bij een concurrerend bedrijf.

Waarom moet ik extra opletten bij overname van familie?

De overname van een familiebedrijf heeft veel voordelen. U weet al hoe de hazen lopen, kunt vertrouwen op de gepresenteerde cijfers, kent mogelijk zelfs al de medewerkers en bent bekend met het netwerk. Maar er zijn ook nadelen, juist omdat er een persoonlijke kant aan de overname zit, terwijl het uiteindelijk toch om een zakelijke overeenkomst gaat.

Mogelijk wilt u zaken anders aanpakken, terwijl het familielid van wie u de zaak overneemt daar anders over denkt. Ook kan het zijn dat er een conflict ontstaat over de prijs of over de koers van de onderneming. U wilt de familiebanden natuurlijk goed houden. Daarom is voorzichtigheid geboden.

Over ons

Als bedrijfsovername advocaat zijn we sparringpartner voor kopers en verkopers. Op deze site delen we graag onze kennis. 

Thema's

Op weg naar overname succes

Staat u voor een overname? Als advocaat helpen we u kansen te benutten en valkuilen te ontwijken. Dat is wat we doen. Al meer dan 15 jaar.

Meer weten? Wij staan voor u klaar.

Wij denken graag met u mee. Vraag een vrijblijvend intakegesprek aan voor een eerste advies.